De praktijken van meestervervalsers
Lezing door misdaadverslaggever en kunstliefhebber Bert Voskuil
Wie herinnert zich nog de naam van Han van Meegeren? Tientallen kunstexperts vonden de Emmausgangers van Han van Meegeren een van de mooiste schilderijen van Vermeer maar kunsthandel Duveen oordeelde vernietigend over hetzelfde doek: ‘This is a rotten fake’. Voskuil dook in de schimmige wereld van de valse kunst en zocht naar de motieven en praktijken van deze bijzondere, maar criminele beroepsgroep. Hij vertelt tijdens deze lezing over de beste, onwaarschijnlijkste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over meester-vervalsers.
Voskuil onthult in zijn boek Meestervervalsers dat vervalser Geert Jan Jansen kunst, die hij onder eigen naam verkoopt, in China laat schilderen. In dit boek staat ook de geschiedenis van Mark Landis, die talloze valse kunstwerken schonk aan musea waar ze jarenlang te bewonderen waren. En hoe kon het gebeuren dat kunstkenners vele miljoenen betaalden voor de doeken van John Myatt die hij met supermarktverf schilderde? Waarom verstopte Tom Keating boobytraps in zijn vervalsingen, zodat als er een x-Ray opname van werd gemaakt, het woordje ‘fake’ oplichtte? Voskuil schreef de beste, onwaarschijnlijkste, gekste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over de grootste meestervervalsers op. Velen van hen liepen uiteindelijk door toeval en onbenulligheid tegen de lamp.
Bert Voskuil (1944) werkte vele jaren als misdaad- en onderzoeksjournalist voor de Nieuwe Revu. Daarnaast zette hij samen met Peter R. de Vries diens tv-programma op, hij was daar tevens adviseur. Hij schreef diverse true crime-boeken. Achter tralies was een lange tijd het meest uitgeleende boek in de gevangenisbibliotheken. Hij is ook bekend door zijn vele lezingen over de misdaad en zijn ontmoetingen met criminelen, zoals Willem Holleeder, Klaas Bruinsma, Ari Olivier, en vele anderen. Maar hij is ook kunstliefhebber en auteur van de boeken Meestervervalsers, Verfstreken en Rare kwasten. Na de lezing is er een mogelijkheid voor een signeermoment.
Locatie: Turmac Cultuurfabriek, Kerkstraat 27c Zevenaar
Vrijdagavond 11 oktober, 20.00 uur
Prijs: € 5,-
De lezing is een samenwerking tussen Kunstwerk! en Rebers Boek en Buro.